Digital247
Facebook Fake News

Ekspert om Fake News: Vær altid kritisk på Facebook

Fake news – eller falske nyheder, lever på de sociale medier, og særligt på Facebook. Her bliver de spredt, delt og læst af tusindvis af mennesker, men det vil Facebook nu lave om på. De vil gøre de falske nyheder synlige, så brugerne ved det, når de falder over historier med falske facts.

Jan Birkemose er stifter af medietrends.dk og analytiker med stor erfaring i digital udvikling. Han har fulgt Facebooks nye tiltag, som indtil videre kun er lanceret i USA. Han forklarer konceptet:

– Hvis du ser en nyhed på Facebook, som ser mistænkelig ud, eller du ved, det er løgn, så kan du anmelde den.  Og hvis der er tilstrækkelig mange, der anmelder den, så vil Facebook sætte nogle fact-tjekkere til at kontrollere den, og hvis der er to af fact-tjekkerne, der opdager, at det er fake, så vil den blive stemplet som “omstridt”, siger han.

Læs Facebooks egen forklaring af systemet her.

Nyhederne skal stemples, ikke fjernes

Netop det faktum, at Facebook ikke fjerner nyhederne, men blot stempler dem, er vigtigt, mener Jan Birkemose.

– Man begyndte at snakke om fake news sidste år. I virkeligheden er det jo et gammelt fænomen, men det tog fart under valgkampen i USA. Da snakkede mange om, at det helt skal fjernes og forbydes, men der har Facebook gudskelov, set med mine øjne, lyttet til, at det ville være en magteffekt til Facebook, hvis de fik magten til at fjerne ting, som nogen ikke kunne lide, siger han.

Det er både medier og forskellige organisationer, der skal tjekke de anmeldte nyheder. Organisationerne har skrevet under på noget a la en lægeerklæring, hvor de blandt andet skal love at være lige kritiske overfor alle historier og ikke have nogen politisk eller kommerciel dagsorden.

– Det gode er i mine øjne, at de falske nyheder stadig lever på Facebook, men de vil blive stemplet og varedeklareret, så alle kan se, at det er løgn og latin, siger Jan Birkemose.

Risiko for nyheder, der går fri

Selvom Jan Birkemose mener, at Facebook allerede under den amerikanske valgkamp burde have grebet ind overfor de falske nyheder, så er han glad for Facebooks nye koncept. Alligevel ser han også farer ved systemet.

– Det, som kan blive problematisk, er, at når du begynder at stemple nogle nyheder som falske nyheder, så vil andre falske nyheder, som ikke er blevet opdaget, få et løft i troværdigheden. De vil flyve under radaren, og man vil begynde at have en blind tillid til Facebook, fordi vi forventer, at det, der er løgn, bliver skiltet. Så når noget ikke er skiltet, så må det være sandt, siger han.

Desuden peger han på, at faktatjekkerne får både en svær opgave og en “uhyggelig stor magt.”

– De kan dømme noget ude, som ikke bør dømmes ude, men de kan også lade noget flyve under radaren, som burde dømmes ude. Derfor skal man stadig have de kritiske briller på, når man læser historier på Facebook.

Det kommer sidst til Danmark

Tyskland bliver det næste land, hvor Facebook går på jagt efter falske nyheder. Jan Birkemose forudser derefter, at det vil blive indført i Frankrig på grund af det kommende valg.

Han forventer, at Facebook vil implementere det i hele Europa med tiden, og at Danmark nok bliver et af de sidste lande, fordi problemet ikke er så stort i Danmark som i andre lande.

Men selv når det overalt er muligt at anmelde fake news, mener Jan Birkemose ikke, at problemet bliver helt elimineret.

– Det er ikke den endelige løsning. Hvad det bliver, det er ikke til at sige endnu. Nu er det her skridt taget, og så vil tingene udvikle sig, men det bliver ikke den sidste omgang fake news, vi kommer til at høre om, desværre, siger han.

Artikel af: Rikke Lund.

Link til original artiklen findes her

 

Redaktionen

Redaktionen

Digital247 er et medie for alle, der arbejder med og interesserer sig for digitale forretningspotentialer, sociale medier og digital teknologi.

Som læser kan du finde inspiration, konkrete anvisninger og anvendelig viden om de udfordringer og problemstillinger, som mange står overfor.

Indholdet vil være bredt, men vi vil også søge at fokusere på udvalgte temaer, der er aktuelle eller generelle udfordringer i de fleste virksomheder. Det kan f.eks. være marketing sociale medier, digital branding, content marketing og meget andet.

Trending

Advertisement

Menu

Download Form

 

Verification