Digital247
Digital Marketing 2016 digital247 Danmark

3 teknologier kan forbinde den fysiske og digitale verden

Der findes 3 måder at forbinde den fysiske og digitale verden. Dette kan gøres med Augmented reality, Nærfeltkommunikation eller QR koder. Teknologierne kan bruges i din virksomheds marketing og service.

Disse tre måder at forbinde det trykte medie/fysiske verden med den digitale verden har hver sine særlige kendetegn og anvendelsesgrunde.

Augmented reality

Augmented reality (AR) betyder forstærket virkelighed og er en teknologi, der kombinerer data fra den virkelige verden med virtuelle data, f.eks. grafik og lyd. Eksempler på produkter, der bruger AR teknologien er; Google Glass,IKEA katalog fra 2014, Zombies run app.

Nærfeltskommunikation (NFC)

NFC er en netværksteknologi der gør det muligt for to enheder at kommunikere trådløst med hinanden på korte afstande (4-20 meter). Teknologien bruges hovedsaligt til at dele data, parre enheder samt udføre transaktioner. Teknologien er baseret på radiofrekvens identifikation (RFID).

Eksempler hvor NFC teknologien bruges er; mobilbetaling, Rejsekortet til offentlig transport i Danmark samt Google Wallet, der er Googles egen elektroniske betalingsform.

QR koder

QR betyder Quick Response og er udviklet af den japanske virksomhed Denso-Wave i 1994. Formålet med teknologien dengang var at bruge den til produktion af biler, hvor hver enkelt komponent til en bil fik en QR kode, som robotter kunne genkende.

Teknologien er den mest mobil-venlige og billigste teknologi for virksomheder at anvende og bruges mest til postadresser, URL´er til websider, telefonnumre, emailadresser i aviser, magasiner, reklamer mm.

Overblik

QR koder er den mest brugte teknologi til mobil marketing og til at skabe positive serviceoplevelser for kunder. Og baseret på nedenstående tabel, der viser en måling af søgeinteressen for de 3 teknologier, er QR koder dobbelt så populære som NFC, imens AR teknologien halter langt bagefter.


QR koder har tilmed den fordel at de fleste mobiler idag allerede har installeret en QR-scanner, og det er derfor enkelt for forbrugeren at aflæse en kode.

En anden stor fordel for QR koder er, at de er billige for virksomheder at bruge. Skal du kun bruge én QR kode, kan du selv lave denne gratis, men har din virksomhed behov for dynamiske QR koder (koder med varieret/skræddersyet indhold), skal du betale et lavt månedligt beløb. F.eks. UQRme.com har nogle gode priser, og giver samtidig mulighed for at designe sin QR kode med eget logo, egne farver mm., hvilket gør en QR kode mere indbydende.qr-koder

Alt i alt er QR kode teknologien den bedste, mest effektive og omkostnings-besparende teknologi at bruge.

 

Der har igennem tiden været kritik af QR-teknologien, og med rette, da det var for nemt at hacke koderne. Men nu er sikkerheden som den skal være. QR koder bruges også mere og mere i særligt marketing og service.

Her kan du se en liste over hvad QR kode teknologien konkret kan bruges til:

  • Redirecte til en webside.
  • Redirecte til en speciel mobilside.
  • Brug af Vcard på Visitkort.
  • Linke til din virksomheds social media konti med f.eks. likes, deling mm. Kan bruges på Visitkort, emballage, flyers, i butikker, reklamebannere mm.
  • Deling af Youtube videoer.
  • Linke til en download fil.
  • Paypal betalinger via QR kode.
  • Google maps destinationer.
Thomas Pedersen

Thomas Pedersen

Thomas Pedersen er CEO og partner i Mediagraphic. Thomas er specialist i Digital Marketing løsninger samt Projektledelse af større og mindre trykopgaver, herunder Cross-media kampagner og Direct-Mail kampagner, hvor Mediagraphic hjælper med det kreative oplæg, det tekniske set-up og sidst kuvertering og udsendelse af kampagnen.

Add comment

Trending

Advertisement

Menu

Download Form

 

Verification