Digital247
green-tech-challenge_2016

20 danske green tech startups, som er værd at holde øje med

Det er en glædens dag for 20 danske green tech startups. I dag fik de endelig bekræftet, at de deltager i Green Tech Challenge 2016, hvis mission er at gøre grøn forretning til god forretning.

Green Tech Challenge er et intensivt to-ugers vækstprogram, hvor 20 grønne virksomheder får deres koncept introduceret til investorer og får coaching og træning af Green Tech Challenge’s partnere. Microsoft, E.ON, Kemp & Kjær, Qvartz, Awapatent, PWC og Kromann Reumert står blandt andet klar til at yde rådgivning.

Alle deltagere fra sidste år er stadig aktive

I løbet af 14 dage får de 20 virksomheder deres forretningsmodel gennemtestet af eksperter og bliver rustet til at opskalere deres forretning. Sidste år deltog 17 virksomheder i Green Tech Challenge og de er alle stadig aktive. Fem af dem har siden deres deltagelse i programmet rejst kapital og tre af dem ligger i øjeblikket i forhandlinger.

Det er gratis for virksomhederne at deltage i Green Tech Challenge, som starter den 31. oktober og bliver afsluttet med et stort event den 11. november i Industriens Hus.

Se de 20 deltagere i Green Tech Challenge 2016 her:

01. Anyware

Anyware er en IoT-virksomhed som gør ‘smart home’ tilgængeligt for alle. Blandt andet med deres fatning til lyspærer.

02. Aqubiq

Aqubiq bruger flow-acoustics, matematisk modellering, dataanalyse og mekanisk design optimering til at levere intelligente vandmålerløsninger, som vil hjælpe forbrugerne med at spare vand og penge.

03. Closay

Closay er en onlineplatform som kombinerer deleøkonomi og mode ved at skabe mulighed for at låne og udlåne tøj, sko og smykker.

04. CPH Containers

CPH Containers fokuserer på miljø og socialt ansvar, når de laver gamle containere om til modulopbyggede boliger.

05. Dacofi

Dacofi omdanner affaldsmateriale fra bryggerier til blandt andet vitaminer og fibre, hvilket gør bryggeriindustrien mere profitabel og mindsker unødvendigt spild.

06. Dall Energy

Dall Energy laver biomasse-kraftvarmeanlæg som har betydelige fordele sammenlignet med alternativerne på det nuværende marked.

07. Deemly

Deemly måler brugeres pålidelighed i peer-to-peer-transaktioner ved at kombinere anmeldelser og ratings fra forskellige deleplatforme, såsom Airbnb, GoMore og Trendsales.

08. Eyecular

Eyecular arbejder med termisk lagdeling af vand. Når vand med forskellige temperaturer opbevares i den samme tank, kan temperaturen bedre monitoreres. For forbrugerne betyder teknologien, at der skal bruges mindre elektricitet til at varme vandet, og energiforbruget kan blive optimeret i forhold til daglige udsving i pris.

09. Knowl’ge

Knowl’ge producerer digitale løsninger som har til formål at forbedre børns evne til at læse og skrive. Et eksempel er den nyligt lancerede app Maneno, som motiverer til læsning, og giver lærere og forældre indsigt i barnets udvikling.

10. MATE.

Mate er en crowdfunded virksomhed som laver ‘the world’s most affordable electric bikes’ med fede features såsom muligheden for at oplade cyklen via din smartphone.

11. NordSense

NordSense tilbyder IoT-tracking og –sensing-løsninger, som kan hjælpe kommuner med en række opgaver såsom optimering af affaldsindsamling og monitorering af byggematerialer og vejskilte.

12. Refarmed

Refarmed genanvender bygningers overskudsressourcer til en low impact fødevareproduktion. Refarmed arbejder i øjeblikket med at lave en ’innovationsfarm’ på Field’s tagterrasse i København.

13. Roots Food

Roots Food kæmper mod skovrydning, fejlernæring, vandforurening, fattigdom og klimaforandringer ved at plante Moringa-træer. Træernes blade er fyldte med næring og kan bruges som alsidige kosttilskud.

14. SBT Aqua

SBT Aqua har til formål at revolutionere markedet for kvalitetskontrol af vand med et IoT-produkt som udfører online real-time sporing af bakterier i drikke- og procesvand.

15. Spaceflex

Spaceflex er en online markedsplads, hvor private kan udleje ubrugte kvadratmeter til opbevaring.

16. Too Good To Go

Too Good To Go giver dig mulighed for at købe overskudsmad fra en række restauranter omkring lukketid til lave priser.

17. TychoBio

TychoBio bruger mos til at producere biokemikalier på en mere bæredygtig måde, hvilket gør produktionen grønnere, billigere og mere effektiv.

18. Wastecontrol

Wastecontrols sensorer giver automatisk besked til affaldshåndteringsvirksomhederne, når en skraldecontainer er fuld. Det er godt for miljøet og sparer tid og penge.

19. YoooWe

YoooWe er et nyt online community, som gør det nemt for surfere, skiløbere og boarders at leje kvalitets-gear og finde lokale events og oplevelser overalt i verden.

20. Zanrec

Zanrec bygger et bæredygtigt økosystem indenfor affaldssortering på Zanzibar. Zanrec er at datterselskab af Agrec AB.

For yderligere information

Om Green Tech Challenge

Green Tech Challenge blev stiftet 2015 af danske iværksættere, som har en mission om at gøre grøn forretning til god forretning og forebygge innovationens død ved at forbinde grønne startups til kapital og ekspertise. Programmet blev afholdt første gang samme år, hvor der var 46 ansøgere. Af de 20 udvalgte gennemførte 17 virksomheder programmet og de er alle stadig aktive.

I 2016 var der 86 ansøgere og Green Tech Challenge udvider nu til udlandet. Til januar vil Green Tech Challenge blive afviklet i Berlin og Lissabon og Warszawa er også i kikkerten. I denne forbindelse leder Green Tech Challenge efter udenlandske partnere til at finansiere programmet og yde rådgivning til de deltagende virksomheder.

Web: http://greentechchallenge.eu/

Kontakt med deltagere og partnere

Ønsker du at foretage et interview med en af de deltagende virksomheder eller indhente yderligere information, så tag endelig kontakt til Rasmus Bruun på rbr@kempkjaer.dk eller +45 7199 2729.

Redaktionen

Redaktionen

Digital247 er et medie for alle, der arbejder med og interesserer sig for digitale forretningspotentialer, sociale medier og digital teknologi.

Som læser kan du finde inspiration, konkrete anvisninger og anvendelig viden om de udfordringer og problemstillinger, som mange står overfor.

Indholdet vil være bredt, men vi vil også søge at fokusere på udvalgte temaer, der er aktuelle eller generelle udfordringer i de fleste virksomheder. Det kan f.eks. være marketing sociale medier, digital branding, content marketing og meget andet.

Add comment

Trending

Advertisement

Menu

Download Form

 

Verification