Digital247
Digital Marketing Digital247
Digital Marketing Digital247

Digital Marketing er som aktiehandel. Det handler om afkast

Når jeg arbejder med digital marketing så arbejder jeg pr. definition med profitoptimering og ROI, som mit primære fokus. Jeg ser mig selv som en trader eller en broker, der skal have mest muligt ud af det budget jeg arbejder med – hvad enten det er mit eget budget eller en kundes.

Spred investeringen

I virkeligheden er der ikke den store forskel på at handle med aktier og lave digital marketing. Man skal sprede sin investering, være villig til at tage en risiko og så skal man entrere med personer der kender markedet og som kan give en professionel rådgivning baseret på viden, erfaring og dokumenterbar succes. Ligesom man bør investere i mere end en aktie, bør man også eksponere sig i flere medier og vælge forskellige typer af medier at annoncere i. At publicere en annonce via Google Adwords eller Facebook, er ikke lig med at det budget du bruger, bliver dækket ind. Nogle gange vil du opleve tab, andre gange går du break-even men heldigvis vil du også opleve gevinst. Det samme gør sig gældende når du arbejder med content marketing. Her er det ikke annoncering du investerer i, men din tid, og du vil med sikkerhed opleve, at det kan kræve mange artikler eller infografer eller videoer, før du får den forventede eksponering. Det vil også kræve, at du forsøger dig med forskellige strategier, indtil du finder den rette. Heldigvis findes der i dag et have af gode software services, der kan hjælpe dig med at monitorere dine marketing-aktiviteter. Akkurat som der findes gode software services, til at monitorere dine aktie-investeringer.

Læs også: Beregn ROI af din virksomheds social media marketing aktiviteter.

Det handler om resultater

Digital marketing handler om at få et afkast ud af din investering. Et afkast, der er stort nok til at det er interesant for dig, at investere din tid og dine penge. Ellers kan du ligeså godt lade være. Du skal tænke i hvordan din digitale marketing performer, og sikre, at din rådgiver eller konsulent, er fokuseret på resultater mere end noget andet. I skal i samarbejde opstille nogle succeskriterier og parametre for succes i forhold til dine aktiviteter. Herefter skal alle aktiviteter måles, analyseres og evalueres løbende, så du har indblik i værdien af disse. Herefter kan du måle dit afkast og ROI i forhold til dine succeskriterier og dit budget.

Lav Content Marketing

I forhold til Content Marketing aktiviteter, kan man fx. beregne ud fra antallet af actions i sociale medier – dvs. likes, delinger, kommentarer og den generelle stigning i eksponering, som man opnår ved at promovere sit indhold via sociale kanaler. Denne eksponering skal naturligvis føre til flere henvendelser og dialoger fra potentielle kunder, og i sidste ende et større salg. Det samme i forhold til annoncering. Her kan man via Google Analytics optimere sine kampagner og beregne sin ROI ned til mindste detalje, som i enhver digital investeringsplatform. Du skal derfor tænke i, hvordan du opnår resultater af din investering, fremfor blot at lave digital marketing blot for at lave den.

Kristian Rasmussen

Kristian Rasmussen

Kristian Rasmussen er en dansk iværksætter med fokus på digitale medier og digital marketing. Han har været bosat i Mexico City, Mexico siden 2010, hvorfra han sammen med lokale teams skaber nye medier og værdiskabende digitale services til virksomheder i Latinamerika, USA og Danmark. Derudover rådgiver han virksomheder om de aktiviteter, der fører til øget eksponering, flere leads, og et generelt større og mere stabilt salg.

Add comment

Trending

Advertisement

Menu

Download Form

 

Verification